Ile potrzeba miejsca, aby swobodnie grać na VR?

Przed zakupem headsetu VR warto zapoznać się nie tylko ze specyfikacją podzespołów odpowiadającą za wirtualną rzeczywistość, ale też szczegóły dotyczące realnej, wymaganej, minimalnej lub maksymalnej przestrzeni, którą będziemy chcieli przeznaczyć pod rozrywkę VR.

Jeśli chodzi o gogle VR, które działają z wykorzystaniem smartfona, to nie ma tutaj żadnych ograniczeń, ani wymagań co do przestrzeni – wystarczy, że nasze ruchy nie będą skrępowane. Inaczej wygląda to w przypadku bardziej zaawansowanych gogli VR dla PC, konsol lub headsetów all-in-one.

Minimalny obszar gry zalecany przez HTC to pole o powierzchni 2m x 1,5m (3m kw.), a maksymalny nie może przekraczać 3,5m x 3,5m (ok. 12m kw.). Nieco więcej przestrzeni potrzebują okulary Oculus Rift S, a jest to 2m x 2m (4m kw.).  W przypadku okularów Oculus Quest, mimo że obsługuje on powierzchnię ponad 1200m kw. (!), deweloperzy zalecają wykonać proste ćwiczenie, które pozwoli określić czy mamy wystarczająco dużo miejsca do używania gogli VR, jeśli nie posiadamy go zbyt wiele. Należy stanąć, mniej więcej na środku wybranej przestrzeni, oraz wykonać kilka obrotów rozkładając ręce na boki, a jednocześnie wykonywać nimi ruchy w górę i w dół. Tyle miejsca powinno wystarczyć. Takie ćwiczenie może się przydać dla większości innych headsetów VR.

Inaczej jest w przypadku gogli VR z wymaganymi podzespołami, bez których nie mogą funkcjonować. PlayStation VR nie będzie działał bez PlayStation Camera, dlatego przestrzeń w tym przypadku ma duże znaczenie. Do sprawnego działania headsetu wymagana jest przestrzeń 3m x 2m (6m kw.), oczywiście licząc od umiejscowienia przedniej krawędzi PS Camera. Działanie okularów Valve Index jest uzależnione od stacji bazowych. Z racji, że ten headset w połączeniu ze stacjami bazowymi jest przeznaczony raczej do większych przestrzeni, minimalna ilość miejsca nie jest określona. Znamy za to maksymalne pole, które obsługują stacje bazowe. W przypadku 4 stacji umieszczonych na wierzchołkach przestrzeni o kształcie kwadratu, maksymalny obsługiwany obszar wynosi 196m kw. (7m zasięgu dla każdej stacji bazowej). Wartość ta może być mniejsza lub większa, zależnie od liczby wykorzystanych stacji bazowych. 

Okulary VR w domu

Polityka Cookies

Ta strona internetowa zbiera pliki cookies dla celów statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Masz możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki temu nie będą zbierane żadne informacje